Hírek

Hangversenyünk

2018. június 21.

Június 16-án, szombaton délután tartottuk az évadban utolsó bérletes hangversenyünket a díszes Nádor teremben. A rendezvénynek az adott különös rangot, hogy mintegy három hét múlva Izraelbe utazik a kórus. A mostani műsorszámokat is a külföldi hangversenyeinkre készülve válogattuk össze.
A magyar népdalok világából Bárdos Lajos két feldolgozását, a Széles a Duna és a Szól a doromb című összeállítást hallhatta most a közönség, és hallhatják majd Izraelben is. A folytatásban a magyar kórusirodalom közelmúltjának és jelenének kiemelkedő képviselői szólaltak meg: Tillai Aurél (Lauda Sion) Kodály Zoltán (Adventi ének, ill. Sík Sándor Te deuma), valamint Balázs Árpád (O Maria), Csemiczky Miklós (Pater noster) és Sári József (Alleluia). Lezárásul egy izraeli szerző, Gil Aldema könnyed, játékos dalát énekeltük (Ashira lididai). Kórustársunk, Endreffy Attila a műsor közepén orgonán játszott, Pikéthy Tibor G-dúr toccata című alkotását adta elő. A műsorvezető most is Tóth Anna volt, a kórust most is Németh Zsuzsanna vezette.
A közönség soraiban számos régi ismerősünket láttuk viszont, köztük a Budapesti Vándor Kórus több egykori, már nem aktív tagját is. És most köszöntünk el Christiane Müllertől, aki másfél éven át énekelt velünk, de most visszatér Ausztriába.

Európai zenei találkozás a Bazilikában

2018. május 7.

Május 2-án, szerdán este felléptünk a Szent István Bazilikában.
Egy alsó-szászországi német művészegyüttes érkezett Budapestre, nevezetesen a Junges Philharmonisches Orchester Niedersachen nevű zenekar és a SingAkademie Niedersachsen énekkar közel száz taggal, valamint három fiatal szólóénekes. Haydn művét, a Teremtést adták elő Anke Höing vezényletével.
A Budapesti Vándor Kórus a felvezető négy a capella kórusművet énekelte a szép számú közönségnek, az erősen visszhangos akusztikához sikerrel igazodva, finoman árnyalt hangzásokkal. A tavaszi hangokat szólaltattuk meg Petrovics Emil Játszik a szél, valamint Kocsár Miklós Könyörgés tavasszal, 1957 c. műveiben. A német és a magyar kórus együtt adta elő Orbán György Nunc dimittis és Mendelssohn Am Neujahrstage c. alkotását, a két nemzeti kultúra találkozási pontjait is szemléltetve. A kórusszámokat Németh Zsuzsanna vezényelte.
Az oratórium előadásához kórusunk tagjai is csatlakozhattak; a lehetőséggel ketten éltünk is.
A műsort Tóth Anna vezette fel, aki a rendezvény szervezésében is szerepet vállalt.

Coro concertante

2018. április 27.

A Budapesti Vándor Kórus április 22-én, vasárnap délután rendezte soron következő hangversenyét a Budapest-Fasori Evangélikus Gimnázium dísztermében.
Rangos vendégegyüttesként a Semmelweis Kamarazenekar is fellépett. A művészeti vezető, Tardy László távollétében a koncertmester zenei életünk egyik kiválósága, Rolla János volt. Tóth Anna zenetörténész konferált, aki mindkét művészeti együttesnek tagja.
A műsor keretét a kamarazenekar adta meg Vivaldi két művével: első számként a G-dúr sinfonia c. alkotást szólaltatták meg, csúcspontként pedig az A-moll concerto két hegedűre c. közismert remeket. A két zenekari produkció között kórusunk adott elő sokszólamú a capella darabokat, a terem akusztikai lehetőségeit érvényesítve. Az első két műben (Mendelssohn: Am Neujahrstage és Denn er hat seinen Engel) a férfikar az erkélyről énekelt, majd a színpadon a női szólamok mellé állva (Bruckner: Ave Maria). A kétkórusos darabban (Pachelbel: Singet dem Herrn ein neues Lied) az énekkar szimmetrikusan helyezkedett el. Elhangzott még normál felállásban S. Wesleytől az O sing unto mie Roundelaie és Brahms műve, a Letztes Glück.
A befejező közös műsorszám J. S. Bach 147-es kantátájának záró kórusa volt, a Jesus bleibet meine Freude, karnagyunk, Németh Zsuzsanna vezénylésével.

O, Ewigkeit!

2018. április 22.

O, Ewigkeit! – azaz Ó, Örökkévalóság! címmel szervezett hangversenyt szülőfalujában, Ceglédbercelen a Budapesti Vándor Kórus alt szólamvezetője, Sassné dr. Berényi Eszter, aki magánénekesként saját fellépések létrehozásával is foglalkozik. Ceglédbercelen ismerik és szeretik ezeket az alkalmakat, ezúttal is sokan látogattak el a Nepomuki Szent János templomba, ahol hangszeres partnerei mellett a Budapesti Vándor Kórus is jelentős szerepet kapott.

A műsor Bach 84-es kantátája nyitotta, amely két áriából, két recitativóból és a záró kórus-korálból áll. A művet a kórus basszus szólamvezetője, Sass Boldizsár vezényelte, kiváló tempókkal és a muzsikusokat határozott mozdulatokkal összefogó, egyértelmű ütésekkel. A 147-es kantáta csodálatos hegedűszólammal ellátott záró korálját (Jesus bleibet meine Freude – Jézus marad az örömöm) Sassné dr. Berényi Eszter dirigálta, egyértelmű intésekkel őrködve a tempón, ritmuson, dinamikán.

A Budapesti Vándor Kórus a capella programjában kétkórusos, illetve olyan darabok szerepeltek, amelyekben az egyes szólamok kettéosztása keltheti a többkórusosság látszatát. Pachelbel, Mendelssohn, Bruckner szebbnél-szebb műveit Németh Zsuzsanna vezényelte, ahogy az utánuk megszólaló 16. századi angol kompozíciót (Tallis: If Ye Love Me) is. A műsort a világhírű litván zeneszerző, az 1954-es születésű Vytautas Miškinis megindító szépségű alkotása, a Gloriosa dicta sunt zárta, amit a kórus tenor szólamvezetője, Juhász János dirigált.

Klasszikus 20. század

2018. április 22.

2018. március 25-én Klasszikus 20. század címmel hirdette meg első bérletes hangversenyét a Budapesti Vándor Kórus. A koncert két célt tűzött ki maga elé: egyfelől azt, hogy megmutassa, mennyire csalfák a 20-21. századi zenét övező előítéletek, ami a darabok harmónia- és dallamvilágát illeti. Az elhangzott művekben a régi korok nemcsak megszokott, de várva várt, dédelgetett dallamfordulatai és konszonáns harmóniái köszöntek vissza – lásd Károlyi Pál Ave Mariáját, vagy Ola Gjeilo Ubi caritas című kompozícióit – némi pikáns „kortárs” fordulatokkal fűszerezve. Tradicionális ortodox hangzás tette feledhetetlenné a népszerű észt komponista, Arvo Pärt Bogorogyice Gyevo című Mária-himnuszát. Igazi, a reneszánsz elődökhöz méltó szövegfestéssel élt a néhány éve elhunyt Petrovics Emil a Játszik a szél című, Németh Tibor versére írt darabjában. És megszólalt Bárdos Lajos népdalciklusa, a Szól a doromb, valamint Kodály Zoltán klasszikus szabályok szerint megírt Szép könyörgése is, amely Balassi versének utolérhetetlen megzenésítése. És mindez a 20. század „termése”!

A másik fókuszba állított téma a 2015-ben elhalálozott Károlyi Pál munkássága volt. A már említett Ave Marián kívül a már jóval több kortárs jegyet magán viselő Ave maris stella és az orgonakíséretes Stabat Mater szerepelt a programban. (Mindhárom elhangzott kórusmű ősbemutató volt.) A klasszikus összhangzattant átlépő, nem konszonáns harmóniák és a töredezett, nehezebben intonálható dallamok mellett azért számos régizenei „kapaszkodó” is megbújik a kottasorokban. A Stabat Mater gregoriánt idéző bevezetője, a nyugvópontokon megszólaló tiszta dúrharmóniák, a főtéma (pl. az Ave maris stella szavak) dallamai, a Stabat Mater utolsó részének ländleres-valceres ütemei bőven adtak tájékozódási pontot azoknak is, akik nehezebben barátkoznak az modernkori zenével. A műsorban szerepelt Károlyi Pál Passacaglia című orgonaműve Endreffy Attila tolmácsolásában. A fellépő két énekkart, a Wesley Scholát és a Budapesti Vándor Kórust Németh Zsuzsanna Artisjus-díjas karnagy vezényelte.

Koszorúzás

2018. február 3.

Kedves Barátok, jelenlegi és volt kórustagok!

Szeretettel köszöntök mindenkit itt, Révész László karnagy úr emléktáblájánál. Február 6-án lenne Laci 90 éves és nehezen hihető, hogy már 15 éve nincs közöttünk. Ilyenkor mindig nagy a kísértés, hogy az ember belemerüljön az életmű ismertetésébe, méltatásába, igyekszem azonban most felhagyni ezzel a hagyománnyal. Részben azért, mert mi, akik itt vagyunk, pontosan tudjuk, miért jövünk ide minden évben, mit jelentett számunkra Laci személyisége, muzikalitása, elhivatottsága, az a professzionizmus, ahogy kiállt egy énekkar elé – legyen az hivatásos vagy amatőr –, ahogy közvetíteni tudta mondanivalóját az előadott darabról. És tudjuk azt is, milyen fantasztikus hangulatot tudott teremteni, amikor annak volt itt az ideje: utazáskor, kötetlen összejöveteleken, baráti beszélgetések alkalmával.
Szokás ilyenkor fogadkozni, hogy mindezt nem felejtjük el és igyekszünk megőrizni a hagyományokat. Úgy gondolom, nincs szükség fogadalmakra: most is itt állunk, együtt aktív és nem aktív, új és régi kórustagok. Őrizzük szellemiségét, amelynek értelmében nemcsak a napi kórusmunkával foglalkozunk, de aktívan részt veszünk a hazai kórusmozgalomban, sőt, kiadványainkkal, rendezvényeinkkel komoly befolyást is gyakorolunk rá. Rendszeres kapcsolatban állunk kortárs zeneszerzőkkel, lehetőségeink szerint magunk is inspiráljuk új művek létrejöttét. Repertoárunkon számos olyan mű található, amelyet ő tanított meg először annak idején, miközben folyamatosan bővítjük az előadható darabok körét. Hosszú évek óta a legmagasabb minősítés birtokában veszünk részt a kóruséletben. Elsődlegesnek tartjuk a magas szakmai színvonal biztosítását, mert annak hiányában bizony gyorsan szétesik az éneklők közössége.
Drága Laci, remélem, hogy meg lennél elégedve mindazzal, amit nyújtani tudunk. Vagy ha elégedett nem is lennél, mert ahhoz nem sokat, hanem rengeteget kell letenni az asztalra, de legalább azt mondanád, hogy jó úton haladunk. Mi hisszük, hogy igen.
Végül felkérem Kelecsényi Lászlót, hogy helyezze el a koszrút az emléktáblán, majd Németh Zsuzsannát, aki 1999 óta a kórus művészeti vezetője, hogy vezényelje el Gárdonyi Zsolt népdalfeldolgozását, az Erdő, erdőt.

Tóth Anna

Karácsonyi hangverseny

2017. december 27.

 

   Énekkarunk december 16-án délután tartotta idei karácsony előtti koncertjét „Adventi énekek” címmel a Nádor Teremben, szép számú közönség előtt.

   Kórustagjaink közül ketten mint tanárok is bemutatkoztak; Bangó Viktória és Sass Boldizsár saját iskolai kórusukat is elhozták. Az Újbudai Gárdonyi Géza Általános Iskola nagy létszámú kórusa lelkes átéléssel, fegyelmezetten, szép és erőteljes hangzással énekelte műsorszámait, a Kőrösi Csoma Sándor Két Tanítási Nyelvű Baptista Gimnázium énekegyüttese bravúros műveket adott elő. A Budapesti Vándor Kórus előadásában is egyrészt a karácsony várását megszólaltató alkotások hangzottak el, másrészt Kodály Zoltánra emlékeztünk születésének 135. évfordulóján. A zárószámot együtt énekeltük; pánsípon közreműködött Mihály Gyula, zongorán kísért Hajnal Éva, basszus, ill. szoprán szólamunk idén érkezett új tagjai. Orgonán Endreffy Attila kísért bennünket.

   A Budapesti Vándor Kórust ezúttal is Németh Zsuzsanna vezette, zenetörténeti kitekintést most is a műsort vezető Tóth Anna mellékelt a szerzőkről és a sorra kerülő művekről.

  

 

Karvezetői kurzusunk záróhangversenye

2017. november 13.

A Budapesti Vándor Kórus idén a hetedik alkalommal rendezte meg karvezetői kurzusát.

   A rendezvénysorozatot lezáró koncertet november 12-én, vasárnap délután a Fasori Evangélikus Gimnázium dísztermében tartottuk. A közönség soraiban a vendéglátó intézmény igazgatója is helyet foglalt, és számos korábbi énekes társunk.

   A műsor vázát a kórusirodalom története adta a reneszánsztól a XX. század végéig, a tudnivalókat és érdekességeket a konferáló Tóth Anna zenetörténész információkban gazdag kísérő szövege világította meg.

   A műsorszámokat megszületésük időrendjében énekeltük, egy-egy fiatal karnagy vezetésével:

            Tallis: If ye love me                                      Sass Boldizsár

            Victoria: O Magnum Mysterium                   Kovács Balázs

            Mendelssohn: Am Neujahrstage                   Kiss Liliána

            Mendelssohn: Denn  er hat seinen Engeln    Sidamonidze Natia (Grúziából)

            Brahms: Letztes Glück                                  Juhász János

            Bruckner: Ave Maria                                     Müller Christiane (Ausztriából)

            Kodály: Adventi ének                                    Herboly Bendegúz

            Kodály: Sík Sándor Te deuma                      Bangó Viktória

            Kocsár Miklós: Könyörgés Tavasszal           Vásárhelyi Dalma

   A kurzus szakmai irányítója volt Mindszenty Zsuzsanna Liszt-díjas karnagy, az ELTE Zenei Tanszékének docense, a KÓTA elnöke és kórusunk Artisjus-díjas karvezetője, Németh Zsuzsanna.

   A program összesen négy énekkari próbáján a jelentkezők a gyakorlatban alkalmazhatták és fejleszthették a karnagyi tevékenyég elemeit: vezethették a beéneklést, és alakíthatták a repertoárunkból kiválasztott kórusművek előadásmódját. Nekünk, énekeseknek az újszerű gyakorlatok jelenthettek élményt, és a már sokszor énekelt művek egészének vagy egy-egy mozzanatának másféle értelmezése, megszólaltatása.

Bajnokok Rigája

2017. augusztus 7.

Őszinte leszek: jóllehet negyedik évtizede vagyok részese a kóruséletnek (amatőr kórustagként és zenei szakíróként), emellett pontosan tudom, mire képesek az észak-európai, a balti, a szláv kórusok, mégis kicsit megrendülten találtam magam a Budapesti Vándor Kórussal a 3. Európai Kórusjátékok olimpiai léptékű rendezvényeinek közepén Rigában. Egy teljesen hagyományos, a szó minden értelmében amatőr (már-már csak mutatóban létező) vegyes karral neveztünk olyan kórusok közé – ráadásul nem is alap-, azaz az Open, hanem a bajnoki, azaz a Champion kategóriába –, amelyek átlagéletkora a hivatalos tájékoztató szerint 27 év volt, a tagság hallhatóan rendszeres egyéni hangképzésben részesül és teljesen nyilvánvalóan nem heti 2×2 órát próbál (hanem ennél jóval többet). És ezen a ponton kap hangsúlyt az amatőr szó. Hiszen az igaz, hogy a Rigába érkezett 5 földrész 34 országának 155 kórusa egyike sem profi a szó egzisztenciális értelmében, ám nem is amatőr, ami a tagság összetételét, tradícióit, a kórusénekléshez való viszonyát illeti.

Szerencsére csak a verseny után támadt az az érzésünk, hogy „ufók” vagyunk ebben az illusztris társaságban. Nagyon jó felkészülés, kiemelkedő színvonalú versenyzés eredményeképpen mind a vegyeskari, mind az a capella folklór kategóriában ezüstérmet (ezüst diplomát) érdemeltünk ki. A pontozás teljesen korrekt és nyílt volt és az is kiderült belőle, hogy a legtöbb (majdnem aranyat érő) pontot az osztrák és a finn zsűritagtól kaptuk. A közép-európai Ausztriában és a Kodály-hagyományokat sok magyar szakember révén intenzíven ápoló Finnországban többet mondhat akár a műsorunkra tűzött Kodály-mű (Sík Sándor Te Deuma), vagy Kocsár Miklós gyönyörű darabja Kányádi Sándor versére, a Könyörgés tavasszal – nem is szólva Kodály fantasztikus népdalrapszódiájáról, a Mátrai képekről. S az érem másik oldala? A legkevésbé a svéd, illetve a folklórban pontozó lett szakembert sikerült meggyőzni arról, hogy mennyire vagyunk jók – de hát ez éppen az adott országok már említett, a miénktől eltérő ízléséből, értékrendjéből fakad.

Fantasztikus napokat éltünk át Rigában. A versenyt megelőzően adott „barátság”-koncerten az Egils Lipšāns által vezényelt, rigai Latvias Izdevniecibu Jauktais Koris-szal a város legpatinásább templomában, a Szent Péter bazilikában telt ház fogadott minket. Remekül szervezett programok voltak, káprázatos díjkiosztó, ahol minden egyes átadott éremnél, oklevélnél külön fotót készítettek a karnagyokról, színpompás volt a nemzetek felvonulása Riga (akkor éppen) napsütötte utcáin. Mindenki, mindig, mindenütt énekelt, a rigaiak álltak az út szélén és mindenkihez volt egy kedves szavuk (angolul vagy oroszul). Minket azzal állított meg egy hölgy, hogy szeretem magukat, fantasztikus a kultúrájuk. Az Interkultur nagyszabású seregszemléje életre szóló élmény volt, amit egy John Rutter-kurzus koronázott meg számunkra a hazautazás napján. És mindez nagy tanulsággal is szolgált: van annyi munka, van olyan felkészültség és koncentráció, amely a klasszikus értelemben vett amatőr együtteseknek is helyet biztosíthat a legjobbak, a legnagyobbak Parnasszusában. Köszönet érte a kórus karnagyának, Németh Zsuzsannának.

 

Tóth Anna

Félúton Rigába

2017. június 29.

A Budapesti Vándor Kórus június 22-én a Nádor teremben mutatta be a III. Európai Kórusjátékokra összeállított versenyműsorait, „Úton Rigába” címmel. A hallgatóságban régi, ill. mai, de a versenyre nem utazó kedves kórustársaink, hozzátartozók és érdeklődők foglaltak helyet.

   A jelentős rendezvényen a vegyes kari, valamint a folklór kategóriában mérettetjük majd meg magunkat. Egy versenyen kívüli kórustalálkozón is szerepelni fogunk, az ott szereplő művek közül a próbahangverseny közönségének egy „Neba maize patte naca” című és kezdetű hangulatos lett népdalt mutattunk be. Kiemelkedett még az előadásból Karai József Vidám nótája, mert nyolc tag a női szólamainkból néptánccal színesítette az éneklést.

   A verseny Lettország fővárosában, Rigában lesz július 16—20. között.