2024.06.04. Az évad eseménye – az oda-és visszavezető úttal

A kórus 2023/2024-es évadját a karnagy, Németh Zsuzsanna doktori vizsgakoncertje határozta meg, amely június 4-én volt a Zeneakadémia Nagytermében.

Maga az elhatározás, amely szerint a mi amatőr kórusunkkal, továbbá két másik amatőr kórus segítségével készült a vizsgabizottság és a közönség elé állni, rendhagyó volt, hiszen sokkal egyszerűbb legalább részben profikkal felkészülni: lényegesen kevesebb munkát igényel. Igaz, hogy a közreműködők és a karnagy között a hosszas felkészülés során kialakult szimbiózis eredményezte zenei élmény messze felül tudja múlni a technikailag perfekt profik gyakran „kívülállóként” való előadását.

A hangverseny a kettőskórus-technika koronként és stílusonként változó alkalmazásának bemutatására épült, így a 17-től a 21. századig szerepeltek benne különböző nemzetiségű komponisták művei. A későreneszánsz-barokk blokkban csak a Budapesti Vándor Kórus működött közre, ehhez a romantikus darabokban a Ney Andrea vezette Városminor Kamarakórus csatlakozott. A második rész két nagyszabású, hangszeres szólamokkal kombinált kompozíciójában a Budaörsi Pro Musica Kórus volt a partnerünk, amelynek élén Tóth Csaba áll.

A sokhónapos (a Vándor esetében kétéves) felkészülés április elején fordult a célegyenesbe. Selmecbányán már elkezdődött az à cappella darabok színpadi „bejáratása”, majd a közös próbák a másik két énekkarral. És elkészült végre a koncertet megkoronázó új mű is, Horváth Márton Levente Cantate Dominója, amelynek a Zeneakadémián volt az ősbemutatója. Ahhoz azonban, hogy ez megtörténhessen, szükséges volt egy nyilvános főpróbát is tartani. Tekintsük tehát ezt a napot úgy, mint a DLA-koncerttörténet 1. fejezetét.

1. fejezet 2024. május 25.

A Béke téri Szent László plébániatemplomban gyülekeztünk reggel fél 10-kor (!!!!!!), hogy kipróbáljuk a felállást, a hangszerek elhelyezkedését, az akusztikát. A főpróba fontos próbája volt, ez amelyen Horváth Márton Levente is részt vett és segítségül adott néhány jó tanácsot.

A főpróba főpróbája fél 2-kor volt, amelyen az is kiderült, hogy Ešenvalds vízzel hangolt kristálypoharakkal kísért Stars című darabja esetében feltétlenül szükséges közvetlenül a megszólalás előtt újra hangolni a poharakat, mert ugyebár a víz párolog…

A délután fél 4-kor kezdődő nyilvános főpróba várakozáson felül sikerült, hiszen a fantasztikus Városminor Kamarakórus ezt hirdette meg évadzáró koncertjének és saját, népes közönségét egy önálló blokkal is gyönyörködtette. Ez az az együttes, amely egyesíti a profizmus technikai perfekcióját az amatőrök lélekből jövő, a szó legnemesebb értelmében vett muzsikálásával.

A június 4-i anyag is nagyszerűen megszólalt – még maradt egy bő hét a kisebb hibák kiküszöbölésére és a tanulság levonására, hogy nem szabad megfeledkezni az újra hangolásról, ha nem akarunk bonyodalmakat a Stars körül.

2. (FŐ) fejezet – 2024. június 4.

Jóllehet a DLA-vizsgakoncert kezdési időpontja 19.00 óra volt, a kórus számára a zeneakadémiai nap reggel 9-kor kezdődött. El lehetett foglalni az öltözőt, lehetett még egyet kávézni, beénekelni. Pontban 10-kor a színpadon álltunk és elkezdődött a „nagy népvándorlás”.

Az este 7-kor kezdődő, csaknem teljes telt ház előtt megszólaló hangverseny nyitó számában még csak a Vándor énekelt, ám két külön kórusba tömörülve (Pachelbel: Singet dem Herrn ein neues Lied), egy continuo-orgona (Palkovics Mária) és egy cselló (Agárdi Eszter) kíséretével dúsítva a hangzást.

Sweelinck Hodie Christus natus est című ötszólamú motettátájában az altnak a két szoprán közé kellett állnia, a férfikarnak előre jönnie a hátsó sorból, hogy a hangzás minél tökéletesebb legyen.

Wesley madrigáljában (O sing unto my Roundelai) visszatért az eredeti felállás, épp csak a fiúknak kellett a szokásosnál kissé jobban beékelődniük a lányok közé….

Mendelssohn motettájában (Denn er hat seinen Engeln befohlen) csatlakozott a Városminor Kamarakórus a karnagy Ney Andreával együtt és végül az a szerencsés megoldás született, hogy álljon külön tömbben a női- és külön tömbben a férfikar, ami optimális hangzásélményt nyújtott, így maradhatott ez a formáció Bruckner Ave Mariájában és Stanford Beati quorum via című darabjában is.

Majd sorra került Esenvalds műve, a Stars, amelynek vízzel hangolt poharai kissé kiverték a biztosítékot a Zeneakadémia gyönyörűen felújított színpadát óvó-védő műszaki igazgatóból, de végül megszületett a megoldást, hogy miként lehet a legkisebb rizikóval bevinni-újra hangolni-kézbe venni-kézből letenni ezeket a poharakat.

A felállást azonban változtatni kellett: a poharat megszólaltatóknak (a Vándor-féle terminus technicus szerint böngyörgetőknek) szétszórva, ám nem túl hátul kellett állniuk és tilos volt a színpad padlózatában lévő kis rács felett böngyörgetni, mert a rács, azaz a színpad alatt futnak a csillagászati összegekbe kerülő elektronikus berendezések kábelei…Az alt 1-nek pedig előre kellett állnia, mert ők deklamálták az utolsó ütemek misztikus mondatát a többi énekszólam és a poharak akkordjai felett. Szenzációsan.

A szünet után Károlyi Pál Dies illája szólalt meg, amelyet a szerző nem vegyes, hanem női- és férfikarra komponált. A Tóth Csaba irányította Budaörsi Pro Musica Kórussal először 2023 szeptemberében énekeltük ezt a művet – akkor még sokan idegenkedtek tőle. A Zeneakadémián azonban olyan megdöbbentő erővel szólalt meg a Krisztus golgotai szenvedéseit komoran mesélő férfi és az anya erre adott fájdalmas reakcióit megjelenítő női szólamok együttese, az őket kísérő komor üstdobütésekkel, az orgona hangjával és a fájdalom tetőpontján szinte felrikoltó trombitákkal, hogy sokan (nem csak zeneértők) ezt választották az este topkompozíciójának. (Közreműködők: Palkovics Mária – orgona, Lajhó Gyula – üstdob, Toarniczky Szilárd és Balassa Gyula – trombita)

Horváth Márton Levente Cantate Dominójának ősbemutatója is osztatlan sikert aratott. Fontos, hogy keretet is adott a koncertnek: ugyanarra a szövegre készült, mint Pachelbel darabja, csak éppen a latin nyelvű változatra és ugyanúgy két különálló vegyes kar énekelte, mint a német elődét.

Az aznap egyébként születésnapját is ünneplő szerző a rá jellemző előadó- és közönségbarát módon írta meg új művét, bár az amerikai repetitív iskolát idéző ritmika némileg több fejtörést okozott az előadóknak a szokásosnál. A darab nagyszerű, a kórusok is nagyon szerették és a visszajelzésekből ítélve a közönség is. (Közreműködők: Palkovics Mária – orgona, Hajnal Éva – zongora, Lajhó Gyula – ütők, Agárdi Eszter – Cselló, Bartek Zsolt – klarinét)

A műveket az évtizedes hagyományoknak megfelelően Tóth Anna ismertette.

Az évad eseménye – az oda-és visszavezető úttal

3. fejezet – 2024. június 12.

A június 4-t megelőző, nem egyszer túlfeszített tempójú és feszültségektől sem mentes hangulatú próbái, valamint a minden elképzelésen és várakozáson felül jól sikerült hangverseny után szerettünk volna egy külön, laza kis koncert keretében köszönetet mondani a Pro Musica Kórusnak. Mégpedig úgy, hogy nekik ne kelljen ezúttal elhagyni Budaörsöt, hogy a fővárosba kelljen jönniük és hogy egy kicsit meg is tudjuk vendégelni őket.

Budaörsön, az egykori postaépületből kialakított PostArt Rendezvényhelyszínt első szóra (és térítésmentesen) bocsátotta rendelkezésünkre Selmeczi Ágnes. Birtokba vehettük az egész épületet, odavihettük az elkészített ennivalót is, csak az innivalót kérte a helyszínen megvásárolni.

A Vándor népdalkórusokat énekelt, a Pro Musica két magyar művet, majd spirituálét, Gershwin- és egyéb feldolgozásokat. A koncert pont azt a funkciót teljesítette, amiért létrejött: kötetlen, kellemes, szórakoztató műsor, beszélgetés és falatozás. Elég sok nem kórustag budaörsi is eljött kicsit kikapcsolódni.

A két karnagy, Németh Zsuzsanna és Tóth Csaba is elmondta a tapasztalatait az elmúlt időszak kapcsán és levonta a megfelelő tanulságokat, amelyek lényege: kórusban énekelni bizony nagyon jó dolog!

2024. 20.04. III. Vándor-Révész Karvezetésverseny

Harmadszor hirdettük és rendeztük meg a Vándor–Révész Karvezetésversenyt, amelyen középiskolások és a felsőoktatási intézmények első két évfolyamán tanulók vehetnek részt, amennyiben nem töltötték még a 22. évüket. A verseny kiírásában egy műlista szerepel, amelyről négyet kell kiválasztaniuk és megtanulniuk kívülről a jelentkezőknek. A megtanult darabokat videón küldik el a zsűrinek, amelyik ezek alapján választja ki a döntőben résztvevőket.

Maga a döntő egésznapos: a döntősök két darabbal érkeznek, délelőtt meghatározott ideig próbálják ezeket a kórussal, majd zárt ajtóók mögött a zsűrinek számot adnak arról, milyen pontosan és magabiztosan tudnak hangot adni. Aztán mindenki együtt tölti az ebédidőt, amikor is a kórus által el- és előkészített finomságokból válogathatunk. Utána színpadi próba, végül a koncert, amely még sokat módosíthat a zsűri előzetesen kialakított véleményén.

Az április 20-i döntőre a Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnáziumból érkezett Horváth Gábor két növendéke, Rázmán Eszter és Nagy Zsombor, harmadik a Nyíregyházi Egyetem magyar-ének szakos hallgatója, Czuczor Ramóna volt, akit dr. Ferenczyné Ács Ildikó tanít karvezetésre.

A zsűri elnöke dr. Kis Katalin, az Esterházy Károly Katolikus Egyetem tanára és karnagya volt, két tagja pedig dr. Fűri Anna, a Zeneakadémia Kodály Intézetének tanára, karnagya, a százhalombattai Chorus Matricanus Nőikar vezetője, valamint Németh Zsuzsanna, a Budapesti Vándor Kórus Artisjus-díjas karnagya.

A zsűri által odaítélt díjak mellett a kórus is kiválasztotta magának azt a fiatal karnagyot, akit a legjobbnak tartott. És láss csodát! A vélemények egyeztek: a két második díjat Czuczor Ramóna és Rázmán Eszter kapta, kettejükre is szép számmal érkeztek szavazatok a kórustagoktól. A versenyt Nagy Zsombor nyerte és rá szavaztak a legtöbben a kórusból is. A díjak részben Líra-utalványok voltak, ezen kívül a győztes ingyenesen, a többi „dobogós” fél áron vehet részt a legközelebb 2025 februárjában sorra kerülő Budapesti Vándor Műhelyen, a kórus által lassan másfél évtizede működtetett karnagyi kurzusán.

Záró szavaiban dr. Kis Katalin elmondta, hogy nagyszerű dolog ez a verseny, mert ennek a korosztálynak manapság már nem rendeznek hasonló viadalt. Nagyon dicsérte nemcsak a diákokat és a felkészítő tanárokat, de az énekkart is.

Nagyon jó érzés volt az is, remek koncertet hallhatot a közönség, amelyen kétszer is elhangzott Mendelssohn csodálatos motettája (Am Neujahrstage – Czuczor Ramóna, Rázmán Eszter), Kodály Ádventi éneke (Czuszor Ramóna), Certon Piaci pletykája (Rázmán Eszter), Tallis If Ye love Me című vallásos darabja és Bárdos népdalkórusa, a Széles a Duna (Nagy Zsombor).

2024.04.06. HANGVERSENY SELMECBÁNYÁN SZLOVÁKIÁBAN

Krásne je i nebo nad tými horami!

És szép az égbolt is a hegyeid felett! Így kiáltott fel Eugen Suchoň, amikor megírta Szlovákiát dicsőítő hazafias dalát, amelyet többször is elénekeltünk április első hétvégéjén.

Április 5-én ugyanis buszra szálltunk és elindultunk, hogy egy selmecbányai koncert „ürügyén” minket kulturális és természeti szépségekkel kényeztető háromnapos kirándulást tegyünk a Felvidéken. Mindezt egy elképesztően alapos és felkészült túravezető, Refka Dani segítségével, aki amellett, hogy remek bariton, mindent előre feltérképezett és megszervezett, ráadásul fáradhatatlan tolmácsnak is bizonyult.

Az első állomás Körmöcbánya volt, ahol úgy tettünk, mintha aranyat bányásztunk volna, megnéztük a leghíresebb nevezetességeket, a csontkamrától kezdve a kézműves remekeken át a románkori freskókig. A Szentháromság-oszlop tövében adtunk ízelítőt a helyieknek a repertoárunkon lévő pompás magyar népdalfeldolgozásokból.

Késő délután értünk a szállásra, egy romantikus környezetben elhelyezkedő, eklektikusan felépített és berendezett turistaházba, ahol kényelmesen elfértünk és kellemesen tudtunk étkezni is. Vacsora után kiadós próba várt ránk, a kevésbé fáradtak aztán a kocsmában gyakorolták a szabadtéri koncert műsorát. Másnap Selmecbányán folytattuk utunkat; akár Körmöcbányán, itt is lépten-nyomon összefuthattunk a vidék két fontos szentjével, Szent Katalinnal és Szent Borbálával, sőt, a hangversenyünk is a Szent Katalin-templomban volt. Ha azt mondom, hideg volt a templomban, nem mondtam semmit…. A koncert azonban remekül sikerült, megérdemeltünk utána egy vidám összejövetelt egy finom italokat árusító vendéglátóipari egységben.

Vasárnap 10-kor már a szentantali Koháry-Coburg kastélyban nézegettük a pazar berendezést, majd a templomban a meseszép táblaképet MS mester műhelyéből.

Pontban fél 4-kor érkeztünk vissza az indulási helyre, az Örs vezér térre. Elsőrangú út volt, nem felejtjük. És tényleg gyönyörű volt az égbolt a szlovák hegyek felett….

2024.02.25. XIII. BUDAPESTI VÁNDOR MŰHELY ZÁRÓHANGVERSENYE

Félre tőlünk búbánat!

Valójában ezzel a bíztatással kezdtük az idei, immár 13. alkalommal megrendezett Budapesti Vándor Műhely négynapos eseménysorozatát. Sorozatos megbetegedések tették kérdésessé már magát a megvalósíthatóságot is, azután, hogy még a szokásosnál is nagyobb erőfeszítést igényelt a szükséges termek megszervezése.

Ám minden jó, ha vége jó: remek munkát tudtunk végezni a Fővárosi Művelődési Ház egyik helyiségében berendezett próbateremben és nagyszerű koncert kerekedett február 25-én, délután 4-kor a Milestone Institute Nagytermében.

A 2022-es Vándor Sándor – Révész László Karvezetésverseny győztese, Szikszay Patrik a kurzuson való részvételt nyerte kiváló teljesítményével, és a tavalyi közös munka annyira megtetszett neki, hogy most eljött Debrecenből kizárólag azzal a céllal, hogy zongorázással segítse a munkát. Szerencsére vezényelt is, mégpedig Pachelbel kétkórusos Singet dem Herrn motettáját és Sweelinck ötszólamú Hodie Christus natus est című darabját, saját ízlése szerint felállítva a szólamokat, ami üdítő újdonság volt és egy kiváló előadást eredményezett.

A kórus saját neveltje, Rátóczi Fanni Cseperke, aki nyolcadikosként ült be a szoprán 2-be annak idején, most pedig az ELTE Zenekultúra szakának végzős hallgatója, a romantikába kalauzolta a közönséget (előbb persze saját magát és a kórust). Bruckner Ave Mariáját és Mendelssohn minden szólamot megduplázó Am Neujahrstage motettáját választotta. Imponálóan sokat fejlődött a vezénylése a műhely három napja alatt, szó szerint a szemünk láttára. Ihletett, szép megszólalásoknak lehettünk tanúi.

Szalai Bence az ELTE negyedéves, történelem-ének szakos hallgatója. Sokat tud a zenéről és nagyon alaposan felkészült a darabokból. A lett Pēteris Vasks meditatív darabját dirigálta elsőként, a Teréz anya szövegére írt The Fruit of Silence-et. Utána valami hihetetlen tempóban lendült neki Birtalan József népdalkórusának, amelynek címét a beszámoló felütéseként parafrazeáltam: Félre tőlem búbánat! Nagyszerű délután volt, köszönet a vezető tanároknak: dr. Mindszenty Zsuzsánna Liszt-díjas, valamint Németh Zsuzsanna Artisjus- és Pro Artis Erzsébetváros-díjas karnagynak.

2023.12.13. ADVENTI KONCERT

És eljött a 2023-as év vége is
Különleges lehetőségünk kínálkozott részt venni az adventi hangversenyek bőséges kínálatában. A Molnár Antal Zeneiskola karácsonyi koncertjén léptünk fel 2023. december 13-án, a Rumbach-zsinagógában.
A környezet lenyűgöző és inspiráló volt. A gyönyörűen rendbehozott belső tér, az ünnepi fények, a remek akusztika elbűvölte és kissé megilletődötté tette a kórust. Az iskola tanárainak és már muzsikuspályán lévő volt növendékeinek igen magas színvonalú műsorát két kompozícióval egészítette ki a Budapesti Vándor Kórus. Először egy Mendelssohn-motettát énekeltünk (Denn er hat seinen Engeln), amelyben a férfikar belépése ritka akusztikus élménnyel ajándékozta meg a közönséget. Ezt követte a lett Ēriks Ešenvalds unikális darabja, a vegyes karra és kristálypohár-kórusra írt Stars című műve. Sok év kísérletezése után, felismerve, hogy a kristálypoharak hangja a legtisztább és a leginkább átható erejű, végre megszületett az igazi „kétkórusos” hangzásélmény, amely után hosszú perceken át tartó vastaps kísérte a kórus levonulását.

2023.09.30. ÉVADNYITÓ KONCERT

Határozott évadkezdés
Szeptember 30-án léptünk először közönség elé a 2023/2024-es évadban, amelynek során minden próba és minden szereplés egy nagyszabású júniusi eseményt készít elő. A jelenlegi repertoárunk kétkórusos technikával komponált művek sorából áll és – bár néhány elénekléséhez elegendő egyetlen énekkar is –, a program megvalósításához vendégegyüttesek közreműködése is ajánlott.
Ezt a hangversenyt Károlyi Pál Dies illa című, női- és férfikarra, orgonára, két trombitára és timpanikra írt kompozíciója zárta, amelynek előadásában a Budaörsi Pro Musica Kórus működött közre, Tóth Csaba vezényletével. A kiváló vegyes kar önálló blokkban mutatta be saját repertoárjának néhány darabját, őket követte a Budapesti Vándor Kórus műsora Németh Zsuzsanna irányításával és ezek után szólalt meg – nagy sikerrel – a Károlyi-mű.
Színvonalas és változatos program alakult így ki, amelyben helyet kapott Nystedt, Csajkovszkij, Kocsár Miklós, Miškinis és Liszt Ferenc egy-egy egyházi remeke a budaörsiek, Sweelinck, Samuel Wesley, Mendelssohn és Stanford egy-egy kétkórusos technikával megírt darabja a Vándor előadásában.
A Fasori Evangélikus Templomban rendezett koncert közönsége szeretettel és megelégedéssel fogadta a koncertet.