2023.06.17. Szezonbúcsúztató

Június 17-én, a Milestone Institute Nagytermében zártuk a mozgalmas és sikeres 2022/2023-as évadot. Az évadzárás egyben egy új projekt bemutatását jelentette. A koncert címe, a Kettő az egyben is erre utalt. Olyan műveket énekeltünk, amelyeket két kórusra, vagy egy kóruson belül szólamok felelgetésére épített szerzőjük. A többkórusos technika a reneszánsz-korabarokk egyházi zenéjének terméke, de a különleges akusztikai hatás napjainkig inspirálja a zeneszerzőket hasonló darabok komponálására.


Először szólalt meg előadásunkban a nyilvánosság előtt Sweelinck Hodie Christus natus est motettája, egy sokszólamú, a gyakori metrumváltás okán fokozatos figyelmet igénylő darab. Ezt követte az
„angol Mozartnak” nevezett Samuel Wesley O sing unto mie roundelaie című madrigálja, Mendelssohn Am Neujahrstage című kétkórusos motettája, Bruckner Ave Mariája, Stanford Beati quorum via című motettája, végül Ešenvalds vegyes karra és pohárkórusra írt Stars című
kompozíciója.

Szép és sikeres hangverseny volt, amely a közönséggel való kellemes, evős-ivós beszélgetéssel zárult. És persze annak tudatában, hogy sok munka vár ősztől a kórusra.

2023.05.20.

Szubjektív értékek, objektív sikerek

A Szubjektív Értékek Alapítvány, az Erzsébet- és Józsefvárosi Önkormányzat egy nyolc országot, köztük spanyol és ír önkormányzatot is érintő pályázatban vett részt. Ennek keretében május 18. és 20. között partnertalálkozót rendeztek Magyarországon, ahol vendégül látták az összes ország képviselőjét. Május 20-án az erzsébetvárosi Csányi utca 5-ben, az Erzsébetvárosi Zsidó Történeti Tár aulájában mutatkoztak be a kerület kulturális értékeit „előállító”, illetve ápoló intézmények egy-egy 30 perces műsor segítségével.
Ebben természetesen a Budapesti Vándor Kórus is részt vett és az alábbi programot énekelte.


Pitoni: Cantate Domino (latinul és magyarul)

Horváth Márton Levente: O vos omnes

Ēriks Ešenvalds: Lux aeterna

Selga Mence: Neba maize pate nāca

Birtalan: Félre tőlem búbánat

Bárdos: Széles a Duna

A vendégeket nagyon meglepte, hogy egy kerületi önkormányzat amatőr kórusa milyen színvonalon muzsikál. A kórus számára pedig kellemes meglepetés volt a vendégek csodálkozása és elismerése. Az új helyszín, az új körülmények kicsit ugyan izgatottá tették a kezdést, a kórus örömmel énekelt és nagy sikert aratott.

2023.04.22.

Fiatalok, üdv a csapatban!

Nagy szakmai érdeklődés kísérte és siker koronázta a Budapesti Vándor Kórus kezdeményezését, amikor középiskolában, illetve felsőfokú tanintézmény első két évfolyamán karvezetést tanuló fiatalok számára hirdetett meg versenyt 2022-ben. A felső korhatár 22 év, a koncepciót kidolgozó és a zsűriben is közreműködő Németh Zsuzsanna (a Budapesti Vándor Kórus művészeti vezetője) az alábbiakban foglalta össze tavaly a kezdeményezés szükségességét.

„A zenei intézményekben tanuló fiatalok szinte mindegyikének lehetősége van arra,hogy a saját hangszerén bemutatkozzon. Az országban sok helyen tartanak zongora-, hegedű-, gitár-és egyéb versenyeket. Még szolfézsból is léteznek többféle
tudásszintű tanulók számára ösztönző alkalmak. Ebből a szempontból a karvezetést tanuló hallgatók eddig hátrányt élveztek, aminek oka a speciális feltételekben is keresendő, hiszen szükség van egy kórusra, ami biztos alapja kell, hogy legyen a karvezetők munkájának.”

A jelentkezőknek négy művet kellett fejből megtanulni és elvezényelni. Mivel nagyon nehéz ilyen feladatra kórust szerezni, ezt helyettesíthette zongora, szólóénekesekből álló együttes is. A produkciót videóra rögzítve kellett eljuttatni a zsűrihez, amely ennek alapján kiválogatta azt a nyolc jelentkezőt, aki a döntő napján, 2023. április 22-én a négyből ugyancsak a zsűri által kiválasztott kettőt

próbálhatott a Budapesti Vándor Kórussal. A döntő a Milestone Institute nagytermében volt; a próbák délelőttől kora délutánig tartottak, délután 4-kor a „végterméket” nyilvános hangverseny keretében mutatták be a versenyzők a kórus élén.

A zsűri elnöke (idén is) Horváth Gábor karmester, karnagy, a Szent István Zeneművészeti Szakiskola és a Zeneakadémia tanára volt. A tagok: Keresztes Nóra, a Zeneakadémia kecskeméti Kodály Intézetének ének-zene, kamaraének, szolfézs-zeneelmélet és vezénylési gyakorlat tanára; Németh Zsuzsanna, a Budapesti Vándor Kórus művészeti vezetője, a verseny koncepciójának kialakítója; Nagyné Fülöp Zsuzsanna, a Szombathelyi Művészeti Szakgimnázium és Technikum tanára; Kabdebó Sándor, a Debreceni Egyetem Művészeti Karának és az Esterházy Károly Katolikus Egyetem tanára, a Prelude Vegyeskar karnagya.

A jelentkezők közül sokan vettek részt a tavalyi megmérettetésen is és hallatlan öröm volt látni-hallani, mennyit fejlődtek egy év alatt.

A tavalyi gyakorlat alapján a döntő minden résztvevője kapott valamilyen díjat: az első három helyezett mellett különdíjasok vehették át az okleveleket a szereplésükkor leginkább figyelemreméltó teljesítményért.

I. Márta Anna
I. Körmendy Zsombor
II. Rázmán Eszter Ágota
III. Graf Nóra Regina

Nuszer Andor Dénes – A próbafolyamat során nyújtott önreflektív vezénylésért
Bodnár Boglárka – A versenydarabok analitikus és mély elsajátításáért
Pati-Nagy Boglárka – Lírai karakterek érzékeny interpretálásáért
Rátóczi Fanni Cseperke – A versenyen tapasztalt látványos fejlődéséért
Márta Anna – A kórus különdíjának nyertese

A két első díjas jutalma a Budapesti Vándor Műhelyen való térítésmentes részvétel.

Kórustagként is felemelő élmény volt végig kísérni az ifjú karnagyok egésznapos munkáját, segíteni őket abban, hogy maximális teljesítményt tudjanak nyújtani. És mi tagadás, nagy öröm volt a végén „bezsebelni” azt a percekig tartó vastapsot, amellyel a mi munkánkat köszönték meg versenyzők, zsűritagok és a koncert közönsége.

2023.03.11.

Budapest 150
Egybekelt a három: 1873-ban, a Kiegyezést követő évek páratlan virágzásának elején egyesült Óbuda, Buda és Pest. A Duna két partján elhelyezkedő, a lakókat és a látogatókat a világon egyedülálló panorámával elbűvölő főváros, az azóta megépült különleges szépségű hidakkal fáradhatatlan múzsa: minden korban, minden műfajban megverselni–megfesteni–megénekelni valót kínált a művészeknek. S bár a sok így keletkezett műalkotásnak megannyi címe van, összefoglalva kijelenthetjük, hogy: Budapest, Budapest te csodás!

Mi is szerettünk volna egy kedves születésnapi ajándékkal kedveskedni az ünnepeltnek és ehhez a magunk produkcióján túl meghívott vendégek közreműködését vettük segítségül.

Március 11-én, a Fischer Annie Zeneiskola koncerttermében az Óbudai Árpád Gimnázium Nagykórusa (Kúnné Kocsis Erzsébet vezényletével), az újbudai Gesualdo Kamarakórus (Uzsaly Bence András irányításával) és a pesti oldalon elhelyezkedő Erzsébetvárosban működő Budapesti Vándor Kórus (Németh Zsuzsanna dirigálásával) színes műsorral készült az alkalomra. A programválasztás egyetlen kötelező eleme az volt, hogy feltétlenül hangozzék el magyar kompozíció
(aminek mindenki többszörösen is eleget tett). Az óbudai középiskolások Kodály János köszöntőjével kezdtek, amelynek szövegét az alkalomhoz igazítottuk: Szent János helyett Budapest védőszentjéhez, Szent Gellérthez szólt az aktualizált ima. És ezzel a művel zártuk a koncertet, közösen a három énekkar, Németh Zsuzsanna vezényletével.

A műsor szerves része volt az Erzsébetvárosi Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Művészeti Szakgimnázium diákjainak közreműködése, akik Bencs Adrienn és Varga Barbara felkészítésével magyar költők Budapestről szóló verseit szavalták felkészülten, ünnepi izgalomban, nagy örömet szerezve a közönségnek.

Kosztolányi Dezső: Budapest – Camarás Alexandra, Horváth Krisztián
Szabó Lőrinc: Budapest – Vas Zoltán
Illyés Gyula: A budavári torzókra – Pirvuta Krisztián
Tóth Árpád: Körúti hajnal – Szántó Krisztina
József Attila: A Dunánál – Böröcz Máté

2023.02.26.

Beati sunt omnes (Mindenki boldog)

A 2011 óta minden év októberében megrendezett Budapesti Vándor Műhelyt, amely a járvány alatt is, online kurzus és élő záró hangverseny formájában létezett, kivételesen a következő év, azaz 2023 februárjára halasztottuk.

A résztvevők között új arcok és régi ismerősök is mutatkoztak. A hagyományos „tanrend” szerint felépített munkafolyamatot dr. Mindszenty Zsuzsánna Liszt-díjas karnagy, az ELTE mára már nyugalmazott docense és Németh Zsuzsanna, a Budapesti Vándor Kórus művészeti vezetője, Artisjus- és Pro Artis Erzsébetváros-díjas karnagya irányította.

A jelentkezők több nehézségi kategóriában meghirdetett művek közül választhattak egyet (a „haladóbbak” kettőt is), amelyeket vezénylési gyakorlatokon (két zongora és a tanárok társaságában), valamint kargyakorlatokon, azaz a Budapesti Vándor Kórust vezényelve érleltek koncertképessé, hogy aztán a február 26-i, a Milestone Institute kiváló akusztikájú termében mutathassák be a közönségnek.

Karnagyi előélet és gyakorlat szempontjából is igen széles spektrumú volt a vezénylők sora.
Pati-Nagy Boglárka és Rátóczi Fanni Cseperke
pályájuk legelején állnak – nem túlzás állítani, hogy számukra sorsdöntő lehet egy első színpadi találkozás az énekkarral és a kritikus közönséggel. A zeneakadémiai felvételi előtt álló Pati-Nagy Boglárka Tallis If ye love me című motettáját, az ELTE másodéves hallgatója, Rátóczi Fanni Cseperke Ēriks Ešenvalds Lux aeternáját vezényelte megkapó magabiztossággal, finom zenei megoldásokkal. Mindketten a Budapesti Vándor Kórus tagjai.

Ahogy a kórus soraiban énekel Sass Boldizsár és Bedő Andrea Krisztina is. Mindketten az ELTE-n szereztek szakirányú diplomát és nagyon szép perceket élhetett át közönség Vytautas Miškinis Gloriosa dicta sunt, illetve Petrovics Emil csodaszép madrigálja, a Németh Tibor- versre írt Játszik a szél megszólalása során.

Alessandro Traiana Palermóban született, a bécsi zeneakadémián tanul és egyelőre régebbi stílusú művek dirigálására vállalkozott: a Tallis- motetta mellett Arcadelt Ave Mariájával készült, amiről meglepve állapította meg, hogy mennyire egyszerűnek hangzik, ám valójában milyen nehéz. Ám nagyon sikeresen birkózott meg vele.

Kovács Bernadett egy régebbi kurzus során került kapcsolatba a kórussal, majd tagként (és szólambetanítóként) vett részt a munkájában. Az ELTE elvégzése óta Győrben dolgozik, de, mintegy továbbképzésként, újból jelentkezett. Az angol reneszánsz szakrális mesterének, William Mundy O Lord, the Maker of All Things című darabját vezényelte először, majd, a koncert legvégén Birtalan József népdalfeldolgozását, a Félre tőlem búbánatot, igazán fergetegesen.

Szikszay Patrik, jóllehet felsőfokú tanulmányai elején tart még, kiforrott, magabiztos, koncepciózus karnagy. A 2022-es, I. Vándor–Révész Karvezetőverseny győzteseként kapott meghívást a kurzusra, amelyen először az Ešenvalds-darabot vezényelte, a dobogóról a nézőtérre, körbe állítva a kórust, igazi templomi hangzást generálva. Emellett Charles Villiers Stanford romantikus egyházi művére, a Beati quorum viára esett a választása: a „titokban” kétkórusos motettát is biztos kézzel, árnyalt dinamikával irányította.

Minden jó, ha jó vége: a kórus a vezénylőknek, a vezénylők a kórusnak köszönték a nagyszerű élményeket. A sok munka ellenére mindenki jól érezte magát: ez volt a cél és ez volt a lényeg.

2022.10.14.

Nyílt nap az Erzsébetvárosi Civil Központban

Bemutatkoztunk. Október 14-én tartottak nyílt napot az Erzsébetvárosi Civil Központban, egy volt IBUSz-irodából átalakított kis helyiségben, amelyet a kerület önkormányzata a helyi civil szervezetek összefogására, elképzeléseik és programjaik megvalósítására hozott létre. Mint „őserzsébetvárosiak”, kis koncerttel tettük le névjegyünket a meghívottak előtt. A gyönyörű őszi időben kinyitottuk az ajtót és
hamarosan a Klauzál tér és Nagy Diófa utca környékén sétáló érdeklődőkkel bővült az esemény közönsége.


A műsor a Budapesti Vándor Kórus repertoárjának sokszínűségét reprezentálta: a
korok, stílusok, országok, nyelvek, hangulatok színes kavalkádját, mégpedig a
leginkább „fogyasztható” művek tükrében. Pitoni Cantate Dominójával kezdtük,
amelyet magyarul, majd latinul is elénekeltünk. Következett a kortárs litván Vytautas
Miškinis tiszta harmóniákkal operáló, andalító dallamokból építkező Gloriosa dicta
sunt című műve, utána a számos lett repertoárdarabunkból adtuk elő a
legpörgősebbet, Selga Mence népi motívumokból álló Neba maize pate nāca (azaz
Nincs ingyen kenyér) című, ritmushangszerekkel színezett kompozícióját.

Jelentős helyet foglalnak el repertoárunkban a magyar zeneszerzők alkotásai. Petrovics Emilt Németh Tibor verse ihlette egy igazi madrigálra (Játszik a szél), majd a szeretett népdalfeldolgozásokból szólalt meg kettő. Bárdos Lajos Nógrád megyei párosítókra írt fergeteges darabja, egy lassú verbunkos középrésszel (Széles a Duna), végül Birtalan József Somogy megyei népdalokat összefűző, igazi sikerszáma: Félre tőlem búbánat.

A vártnál népesebb publikum tapssal és éljenzéssel köszönte meg a valóban színvonalas produkciót.

2022.09.24.

Viva la musica!

Mintha minden visszatért volna a régi kerékvágásba… Szeptember közepén végre ismét kórustáborba mehettünk, ahol intenzív munkával készítettük elő az új évadot. És ez az új évad egy fantasztikus koncerttel kezdődött szeptember 24-én este 7-kor a Béke téri Szent László-templomban. Az első részben a cappella műveket vezényelt Németh Zsuzsanna karnagy, és mintha ott folytattuk volna hangzásban, megformálásában, ihletettségben, ahol július 2-án, a bécsi Stephansdomban abbahagytuk. Azt, hogy a kórus jól szólt, a zenei megformálások igényesek, a pianók fantasztikusak voltak, nem mi állítottuk, hanem az Óbudai Kamarazenekar amatőr és profi muzsikusai, akik az est második részében jutottak „szóhoz”. Gazda Péter karmester, mintegy átvezetésként egy Corelli-concerto grossót dirigált, majd – ugyancsak az ő vezényletével – Pergolesi Laudate pueri című, a 112. zsoltár szövegére írt motettája szólalt meg.

Virágvasárnap már átéltük azt a gyönyörűséget, amit egy ilyen csodálatos mű előadása jelent remekül felkészült hangszeresekkel és Pásztor Júliával, aki olyan tisztán, hajlékonyan, szinte éterien énekelte a darab szoprán szólóját, hogy sokaknak csalt könnyet a szemébe. Akkor is és most is. Kétségtelen, hogy az egyházi művek azért leginkább templomi környezetben érzik otthon magukat. S hogy mit adott a gyönyörűen interpretált gyönyörű művekhez a neogótikus építmény különleges akusztikája, azt nehéz szavakba önteni. Minden esetre az előadók és a közönség is ünnepi hangulatban állt fel az utolsó akkord lecsengése után.